Laatst waren we bij een team waar een veel gehoorde discussie gaande was. ‘Thuiswerken versus het werken op kantoor’. Er waren collega’s die het liefst 80-100% op kantoor wilden werken. En collega’s die helemaal niet op kantoor wilden werken. Ze hadden allerlei afspraken gemaakt om tot een compromis te komen. Met als resultaat dat de één alsnog alleen op kantoor zat en de ánder zich nog meer onder druk voelde staan om naar kantoor te gaan. Hierop volgden nog meer verwijten en via het recht van de sterkste (of het hoger management) proberen een beleid af te gaan dwingen. Kortom alleen maar verliezers.
Dit is echt zo’n voorbeeld waar men geprobeerd heeft om via WIN-WIN te komen tot een oplossing. Met afspraken variërend van minimaal 50% van de tijd op kantoor zijn. Tot een rooster waarbij er altijd een minimale bezetting is. Hoe goed deze afspraken op papier ook waren, niet iedereen hield zich aan de afspraken. Wat zorgde dat men zich aan elkaar irriteerde. De thuiswerkers ergerden zich aan het onder druk worden gezet door de groep kantoorwerkers en de kantoorwerkers voelden zich alleen staan in de verantwoordelijkheid voor de bezetting. Dit zorgde voor verwijdering in het team.
Het creëren van een win-win situatie is in de afgelopen decennia het recept geworden voor een goede samenwerking. Het past ook goed bij het poldermodel wat zo ingesleten zit in onze samenleving. En zeker, win-win levert vaak goede resultaten op. Maar mijn oma zei altijd: overal waar je “te” voor zet is niet goed. Dat is precies wat er volgens ons de afgelopen jaren is gebeurd. TE veel win-win wat leidde tot futloze compromissen en enorme spanningen in teams. Win-win is als het ware tot de enige juiste aanpak geworden. Terwijl er een gereedschapskist vol aan opties is om deze klus te klaren, waarom altijd een hamer gebruiken als sommige klussen echt iets anders vragen.
Hoe ironisch: doordat men in het team uit het voorbeeld probeerde iedereen tevreden te stellen via win-win, is er eigenlijk een strijd ontstaan. Waarbij niet alle meningen meer echt gehoord werden. Ook niet van degenen die in het midden stonden. Want in een win-win compromis kun je niet anders dan sommige geluiden laten liggen. Je wint een beetje en de ander wint ook een beetje. Dat betekent dat beiden ook een beetje moeten verliezen. Het negeren of niet benutten van sommige meningen, wensen of het overstemmen hiervan, leidt tot onbewust sabotage gedrag. Gedrag waarmee men de spanning, het ongemak uit de situatie wil halen voor zichzelf. Bijvoorbeeld door grappen te maken, bondjes te vormen of redenen bedenken waarom je je deze keer echt niet aan de afspraak kan houden. Wat leidt tot nog meer irritatie en verwijdering. Kortom we gaan van compromis, naar conflict, naar polarisatie.
De oplossing volgens ons is: zet niet altijd in op win-win. Hoe erg is het om je collega’s ook eens te laten winnen. En je verlies geheel te nemen. Om toe te geven. Dit doet niets af aan je kracht of waarde. Sterker nog het maakt je een waardevolle collega. Je investeert in de relatie en nog veel belangrijker in het team. Wetende dat jij een volgende keer mag winnen. En je collega zijn/haar verlies neemt. Gun je de ander zijn succes?
Verkijk je niet. Dit is ook geen oplossing voor alle situaties. Houdt win-win vooral in je gereedschapskist en pak hem er zo af en toe bij. Maar vul je het aan met het GUNNEN aan de ander. En het schikken naar de wens van een ander. Wanneer dit een deel wordt van de manier waarop jullie met elkaar werken en besluiten, kun je conflicten veel beter hanteren. Omdat ze niet weggepoetst worden met een futloos compromis. Maar er na het uitwisselen van alle meningen een keer echt een keuze wordt gemaakt. We kunnen dit allemaal, vaak gebruiken we het thuis vanzelf. Wanneer de één pasta wil eten en de ander rijst… kies je niet voor aardappels. Wanneer de één naar Engeland wil met vakantie en de ander naar Frankrijk… kies je niet voor België, wat een soort van in het midden ligt. GUN de jezelf en de ander krachtige besluitvorming.
Meer weten over groepsgedoe? Volg dan onze blog. In het najaar starten we met een open training over samenwerken, waarin dit ook behandeld wordt. Wil je meer weten neem contact met ons op. Wellicht kunnen we iets voor jou en je team betekenen.
Reactie plaatsen
Reacties